Vad vi gör
Vanguards konsulter arbetar med att hjälpa serviceorganisationer framångsrikt introducera systemtänkande som fundament för ledarskap och organisering i strävan att uppnå bättre service, arbetsglädje och ekonomiskt resultat.
Systemtänkande är ett helhetsperspektiv på ledarskap, där fokus ligger i att förstå i vilken omfattning organisationen som helhet levererar värde från medborgare och kunders perspektiv.
Vanguard hjälper till med detta genom att tillhandahålla konsultstöd, handledning, kurser och ledarskapscoaching.
Konsulttjänster
Kurser
Lär dig mer om ledarskap och förändring bortom traditionella konventioner. Vi har lång erfarenhet av att framgångsrikt skräddarsy anpassade upplägg både för individuella ledare och grupper, på plats hos er eller via distans. Läs mer om våra kurser här (länk).
Handledning och mentorsprogram
Vanguards handlednings- och mentorsprogram är en skräddarsydd tjänst, helt dedikerad till deltagarens behov. Mål, förväntat värde och utfall klargörs individuellt för varje deltagare och ligger till grund för utformning av programmet.
Konsultstöd vid en systemisk förändring
Vanguard bistår med beprövad erfarenhet och expertis vid facilitering av en systemisk förändringsprocess från början till slut. Det innebär direkt involvering av ledare och medarbetare i planering och utförande av förändringen.
En systemisk förändringsprocess genomgår vanligtvis följande moment:
- Planering och utbildning: Förberedande planering och utbildning av nyckelpersoner i organisationen.
- Ledarorientering: Inledande process för högsta ledningen av systemet.
- Studera: Ett tvärfunktionellt operativt team, inklusive operativ ledning, studerar nuvarande system.
- Experimentera: Systemiskt experiment med nya arbetsmetoder, organisation, mål, roller och ansvar.
- Normalisera: Gradvis introduktion och normalisering av det nya systemet i organisationen.
Vanguardmetoden - perspektiv och metod
Vanguardmetoden är ett bättre sätt att leda och organisera en verksamhet på – ett diametralt motsatt sätt att tänka ledarskap och organisering jämfört med traditionella ledarskapskonventioner.
Vanguardmetoden handlar om att förstå hur en organisations enskilda delar interagerar för att tillsammans uppnå det syfte som systemet existerar för. Vanguardmetoden är en specifik tillämpning av systemtänkande som är avsedd att hjälpa ledare att förstå och förändra sina organisationer som system. Resultatet är dramatiska förbättringar av kostnadseffektivitet, intäkter, service och arbetsglädje.
Dagens ledning och styrning av serviceorganisationer är starkt inspirerat av samma ledarskapskonventioner som dominerande vid massproduktionens framväxt. Organisationer är uppdelade i avdelningar, med avgränsade uppgifter, som leds uppifrån och ner genom hierarkiska organisationsstrukturer. Ledningssystemet är fokuserat på att hantera anställda i avdelningar med hjälp av nyckeltal, mål, budgetar, rutiner och kvalitetslöften etc. Detta ledarskapsparadigm betecknar vi som traditionellt “Command & Control”-ledarskap. Det fungerar riktigt bra om din organisation arbetar med en input från kunder som har minimal variation. Tyvärr är det kännetecknande för serviceorganisationer, att graden av variation i kundernas input är exceptionellt hög. När en traditionellt utformad och styrd organisation hanterar input med stor variation är konsekvensen alltid dåliga kundupplevelser till en onödigt hög kostnad för organisationen.
Vanguardmetoden representerar ett bättre sätt att leda och organisera en verksamhet på baserat på systemtänkande. Det är en ledningsfilosofi som fokuserar på att designa och leda organisationen utifrån kunskap om hur de enskilda delarna av organisationen interagerar för att antingen hjälpa eller stjälpa arbetet i relation till att skapa den bästa kundupplevelsen. Detta innebär en förskjutning av perspektiv från ”top-down” till ”utifrån-in”. Utformningen av organisationen baseras på kunskap om kundernas efterfrågan, relaterat till vad som skapar värde ur kundernas perspektiv. Mätning och uppföljning används för att förstå hur väl organisationen levererar vad som är viktigt i relation till syftet utifrån kundernas perspektiv. Ett system skapas som är utformat för att absorbera variationen i kundernas efterfrågan, deras behov och ”vad som är viktigt”. Slöseri elimineras från enskilda arbetsflöden genom att fokusera på att leda och organisera arbetet omkring vad som är värdeskapande för kunden.
En förändring med hjälp av Vanguardmetoden handlar om att förstå det systemiska sambandet mellan ledningens tänkande, systemets design och prestationen utifrån kundernas perspektiv. Tar man ett systemiskt perspektiv på en traditionellt styrd organisation, kommer man se alla oavsiktliga konsekvenser i relation till kundupplevelser och omkostnader som det traditionella tänkandet orsaker. Detta lägger grunden för en framgångsrik omställning till ett bättre ledarskap bortom traditionella konventioner.
Min upplevelse av att arbeta med Vanguardmetoden är att den är enormt ambitiös. Den är strategisk i förhållande till ramarna för arbetet och samtidigt mycket konkret när det gäller att integrera resultaten i praktiken. Metoden är ambitiös eftersom den, till skillnad från så många andra förändringsmetoder, behandlar alla aspekter på en gång. Det är kultur- och kompetensutveckling av anställda och ledning samtidigt som vi främjar innovation av den service vi tillhandahåller, liksom hur vi organiserar och utför arbetet. Det ställer mycket höga krav på hela ledningsgruppens roll samt engagemang och innebär att ansvar och ägande inte kan delegeras till en konsult, utan måste ligga på ledningen.
Bente Monsen, Chef för Politik, Strategi og Økonomi, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune
Konsultstyrt förändringsarbete har bedrivits i svensk offentlig sektor i decennier. Vanguardmetoden skiljer sig från de flesta andra genom att huvudperspektivet kan beskrivas i termer av tillit. De yrkesutövande och deras kompetens är i fokus och kvalitetsgranskningen sker genom kollegial samverkan. Med visat förtroende för medarbetares kompetens möjliggörs för tillitstyrning mellan ledning och medarbetare.
Tillitsdelegationens Forskningsantologi ”Styra och leda med tillit - Forskning och praktik" S. 197-220.
Det fanns många exempel där vi med goda avsikter skapade regler som hade helt fel konsekvenser och kostade oss pengar. Genom att använda Vanguardmetoden sparade vi miljontals pund.
Richard Hiscocks, Direktör, Privatskada, Aviva UK
Vårt kontaktcenter har uppnått 80% mer kapacitet. Vi tog bort vår IVR, eftersom det var möjligt för våra kunder att få vad de ville ha vid första kontakten. Alla outsourcade samtal till vårt kontaktcenter i Indien togs tillbaka in-house och vi sparade fortfarande pengar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Trots att denna metod inte är "industristandard" än, tror jag verkligen att fler och fler organisationer kommer att gå i denna riktning. Jag tror inte att det finns något där ute som är jämförbart och kan lösa de problem som alla organisationer har idag.
Katharina Haase, Chief Operating Officer, Barclaycard
Detta nya tänkande har skapat en service som är lika annorlunda för mina patienter som natten är från dagen. De är väldigt glada och det är jag också.
Dr Rosie Benneyworth, Läkare och chef för Urgent Care and Cancer Commissioning, Somerset CCG
Att förstå mer om kundernas resor genom systemet ger upphov till fundamentala frågeställningar och skapar en dialog som enbart fokuserar på hur man bäst tjänar dem, samtidigt som man undersöker möjligheterna att leverera detta i praktiken. Det är verkligen en ögonöppnare och hjälper dig att förstå hur dina kunder interagerar med din organisation och orsakerna till att de uppför sig som de gör.
Marianne Aitken, Quality Systems Manager, Marlborough District Council
Vår NPS ökade till över 90%. Vi minskade driftskostnaderna med 30% och sparade över 100 miljoner pund. Vi ökade även försäljningen med 20%.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Detta går djupare än integration. Vi använder nu tid till att förstå innan vi gör professionella bedömningar, vi bygger relationer snarare än att reagera transaktionellt, vi tar ansvar istället för att hänvisa till andra och vi tar tid till att förstå vad någon behöver för att leva ett bra liv, istället för att bevilja standardlösningar.
Julie Boothroyd, Chef för äldreomsorgen, Monmouthshire County Council
Vi transformerar vårt sociala omsorgssystem tack vare Vanguardmetoden. Vi arbetar tillsammans med familjer för att förstå vad som verkligen är viktigt för dem. Vi har halverat antalet barn som behöver placeras i kommunala insatser.
Erik Gemitsen, Direktör för the Bureau for Youth Care, Amsterdam
Resultaten är otroliga. Medborgare, som tidigare ansågs vara förlorade av systemet, börjar nu leva ett bra liv. Efterfrågan på tjänster faller och möjligheten att sänka kostnaderna är svimlande.
John van de Laarschot, Kommundirektör, Stoke-on-Trent City Council
Effekten har varit att patienten får hjälp med deras faktiska problem. En försämring av patientens tillstånd undviks och systemet sparar pengar på kostnadstungt stöd i framtiden.
Vicedirektör, Strategisk Utveckling, NHS
Tiden för att reglera försäkringsfordringar minskade från i genomsnitt 84 dagar till 6 dagar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Det är smärtsamt att inse hur mycket tid som läggs på att förbättra icke-värdeskapande arbete. Vanguard öppnade mina ögon för vad som måste göras, för att min verksamhet ska ha ett existensberättigande, utifrån kundens perspektiv.
Tobias Ekberg, IT-chef, Ronneby Kommun
Vanguard fick oss till att stanna upp och tänka. De hjälpte oss att utmana konventioner och skapa en djupgående förändring av vår serviceleverans, med fokus på att skapa lösningar kring kunderna och öppna ögonen för den potentiella gränsöverskridande transformationen mellan myndigheter och andra sektorer.
Kommundirektör, Exeter City Council
NYFIKEN?KONTAKTA OSS
Kurser i ledarskap och förändring
Nedanstående kurser är våra mest populära distanskurser. Vi har lång erfarenhet av att framgångsrikt skräddarsy anpassade upplägg både för individuella ledare och grupper, på plats hos er eller via distans. Kontakta oss för en skräddarsydd lösning. Lyssna till upplevelserna från en av våra kursdeltagare här.
En introduktionskurs som ger insikt i perspektivet och metodiken som ligger bakom Vanguardmetoden. Deltagarna ges en teoretisk översikt och praktiska exempel som illustrerar och förankrar metodens tillämplighet.
Format: 4-6 timmar på distans.
Avgift: 9500 SEK exkl moms
En action learning-kurs som ger insikt i perspektivet och förändringsmetoden samt möjlighet att själva tillämpa metoden i praktiken genom att studera sitt eget system ur kundernas perspektiv. Reflektion, uppsamling och dialog förankrar inlärning baserad på egna fältstudier.
Format: 1+1+1, totalt 3 dagar på distans.
Avgift: 19500 SEK exkl moms
Hur säkerställer man att digitalisering fungerar och levererar värde?
Denna kurs ger dig en handfast och klar förståelse för hur digitalisering kan användas för att göra rätt saker bättre istället för att riskera kostsamma digitaliseringsinvesteringar som inte ger någon effekt eller suboptimerar verksamheten.
Format: 1+1+1, totalt 3 dagar på distans.
Avgift: 19500 SEK exkl moms
Ett program utformat för seniora ledare. Deltagarna får en grundlig introduktion i Vanguardmetoden samt hur den omsätts i praktiken. De strategiska konsekvenserna av perspektivet utforskas. Kursen är särskilt vägledande för prioriteringarna av organisationens förändringsagenda.
Format: 2+2, totalt 4 dagar på distans.
Avgift: 29500 SEK exkl moms
En action learning-kurs som ger dig insikt i hur din organisation fungerar som ett system. Lär dig om: Värdeskapande (VS) och icke-värdeskapande efterfrågan (IVS) samt orsakerna bakom IVS. Hur du transformerar kundservice istället för att hantera volymer av samtal och kontakter. Lär dig mer om varför att balansera backlogs mellan First och Second Line inte är rätt problem att bli bra på.
Format: 1+1+1, totalt 3 dagar på distans.
Avgift: 19500 SEK exkl moms
En ledarskapskurs som riktar sig till ledare och utvecklingspersonal på alla nivåer inom vård och omsorg.
Du får insikt i ett perspektiv på organisationsdesign och ledarskap, som representerar en unik kombination av systemsyn och interventionsteori, specifikt utvecklat för vård och omsorg. Du kommer dessutom få möjlighet att testa Vanguardmetoden praktiskt i din egen organisation.
Format: 1+1+1, totalt 3 dagar på distans.
Avgift: 19500 SEK exkl moms
Lär dig mer om hur man leder och designar en organisation som gör att tillit uppstår naturligt. Tillitsdelegationen säger: “Vanguardmetoden skiljer sig från de flesta andra genom att huvudperspektivet kan beskrivas i termer av tillit.”
Format: 1+1+1, totalt 3 dagar på distans.
Avgift: 19500 SEK exkl moms
Systemsynsätt enligt Vanguardmetoden
Ledarskap enligt systemsynsätt eller systemtänkande är synonymt med ett helhetsperspektiv, där fokus ligger på att förstå i vilken grad organisationen som helhet levererar värde utifrån medborgares och kunders perspektiv.
Vanguard har mer än 30 års erfarenhet att hjälpa ledare och chefer i serviceorganisationer med att introducera systemtänkande och i kursutbudet ovan har du möjlighet att få insikt i metoden och förändringsperspektivet som hjälpt åtskilliga serviceorganisationer med att förbättra kundupplevelse och arbetsglädje till lägre kostnader.
Alla kurser hålls av en expert i Vanguardmetoden både digitalt via distans (Zoom), på plats i din organisation eller orter runt om i landet.
Varför Vanguardmetoden?
Det är många som föreläser om ledning och styrning av serviceorganisationer utifrån ett systemsynsätt. På dessa föreläsningar får man insikt i hur systemsyn är ett annorlunda perspektiv på hur man leder och styr organisationer.
Gemensamt för dessa föreläsningar är att de sällan eller aldrig lär ut hur man praktiskt genomför förändringen. De är dock oftast skickliga i att föreläsa om hur principerna bakom kan se ut. Vår erfarenhet är att ledare ibland känner frustration när man får upp ögonen för ett nytt perspektiv utan att förstå hur det omsätts i praktiken.
Vanguard fyller detta tomrum.
I mer än 30 år har vi hjälpt serviceorganisationer att i praktiken förändras till att vara designade, ledda och styrda utifrån ett systemsynsätt. Vi är experter i att lära ut systemperspektivet, men ännu viktigare så är vi experter i en förändringsmetod som hjälper dig och din organisation att omsätta systemsynsätt i praktiken.
På våra kurser får du lära dig båda delar. Du får en inblick i teorin och perspektivet bakom systemsynsättet och du får lära dig hur du tillämpar detta perspektiv i praktiken. På detta sätt säkerställer vi att Vanguards kurser inte enbart stannar vid “ett intressant tankesätt”.
Det fanns många exempel där vi med goda avsikter skapade regler som hade helt fel konsekvenser och kostade oss pengar. Genom att använda Vanguardmetoden sparade vi miljontals pund.
Richard Hiscocks, Direktör, Privatskada, Aviva UK
Trots att denna metod inte är "industristandard" än, tror jag verkligen att fler och fler organisationer kommer att gå i denna riktning. Jag tror inte att det finns något där ute som är jämförbart och kan lösa de problem som alla organisationer har idag.
Katharina Haase, Chief Operating Officer, Barclaycard
Vår NPS ökade till över 90%. Vi minskade driftskostnaderna med 30% och sparade över 100 miljoner pund. Vi ökade även försäljningen med 20%.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Tiden för att reglera försäkringsfordringar minskade från i genomsnitt 84 dagar till 6 dagar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Vårt kontaktcenter har uppnått 80% mer kapacitet. Vi tog bort vår IVR, eftersom det var möjligt för våra kunder att få vad de ville ha vid första kontakten. Alla outsourcade samtal till vårt kontaktcenter i Indien togs tillbaka in-house och vi sparade fortfarande pengar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
NYFIKEN?KONTAKTA OSS
Vanguardmetoden i privat sektor
I över 30 år har Vanguard hjälpt privata serviceorganisationer att transformera ledarskap samt verksamheter med ett verkligt kundcentrerat utifrån-och-in perspektiv. Genom att gå bortom traditionella ledarskapskonventioner återupprättas och operationaliseras en kundorienterad servicedesign med fokus på värde för kund. Slöseri och mängder av icke-värdeskapande efterfrågan elimineras. Detta möjliggör bättre sätt att attrahera, förvärva och behålla dagens och morgondagens kunder. Kontinuerlig syftesdriven innovation designas in. Våra privata klienter har uppnått otroliga resultat, med kraftigt förbättrad kundupplevelse, ökad arbetsglädje och aktieägare som bevittnar resultatet genom ökade vinster.
Globalt har Vanguard arbetat inom flera branscher från finansiell sektor till telekommunikation, energisektor, kundservice och IT/digitalisering. I Skandinavien har Vanguard främst erfarenhet från finansiella verksamheter som försäkring samt liv- & pension.
Vanguardmetoden i Finansiell sektor
Vanguardmetoden har framgångsrikt använts i finansiell sektor såsom försäkring, liv & pension och bank till att uppnå bättre resultat för kunder, medarbetare och aktieägare. Några exempel på resultat:
- Förbättring av NPS-resultat från -5 till 90 för ett av Europas största försäkringsbolag.
- Förbättrad försäljning av privatförsäkringar från 55% till 161% i förhållande till målet.
- 35% ökad kapacitet i en global bankorganisation.
- 80% ökad kapacitet i en pensionsorganisation.
- Signifikant minskning av Icke-värdeskapande efterfrågan
Vanguardmetoden i Telekommunikation
Vanguardmetoden har hjälpt några av världens största telekommunikationsföretag med att förbättra sin kundservice, medarbetarglädje, omsättning och omkostnader. Några exempel på resultat:
- Förbättrad nyförsäljning med 60%.
- Minskning av icke-värdeskapande efterfrågan i relation till Drift & Underhåll från 88% till 1%.
- Produktivitetsförbättring med mer än 20%.
- Förbättring av merförsäljning av tilläggsprodukter med mer än 50%.
- Ökning av NPS-resultat med 58 punkter inom ett år.
Vanguardmetoden i Kundservicecenter
Vanguardmetodens utifrån-och-in perspektiv hjälper bl.a. kundservicecenter att göra en distinktion på värdeskapande och icke-värdeskapande efterfrågan. En förmåga som blottlägger en systemisk bild av organisationens förbättringspotential, som tidigare varit dold. Några exempel på resultat:
- Signifikant minskning av icke-värdeskapande efterfrågan.
- Ärenden som hanteras vid första kontakt 85-95%.
- Ökning av kapacitet med 70-80%.
- Minskad personalomsättning.
- Ökad omsättning.
Förändring behöver inte ta lång tid
Vanguards roll i våra kunders förändringsprocess handlar om att skapa självständighet. Vi fokuserar på att överföra vår kompetens i Vanguardmetoden till organisationen, vilket möjliggör att man självständigt genomför stora delar av förändringen på egen hand. Förutsättningen för en systemisk förändring är att utmana organisationens nuvarande antaganden och tänkande omkring ledarskap. Att omstöpa personligt invanda föreställningar som ledare är en svår uppgift. Man riskerar faktiskt att bekräfta och förstärka invanda mönster istället för att utmana konventionen.
Inledningsvis i förändringsprocessen faciliterar Vanguard en process för att stödja ledare i att konstruktivt utmana organisationens antaganden och tänkande. En naturlig följd av detta blir ett ledningsmässigt beslut om en förändringsprocess som har till syfte att förändra organisationen utifrån-och-in som ett system. Vanguard samarbetar med ledarna i denna process, men när organisationen har utvecklat nödvändig kompetens för att självständigt fortsätta förändringsprocessen, drar sig Vanguard tillbaka.
Således innebär en förändring med Vanguardmetoden inte att man binder sig till flera års konsultfakturor.
Min upplevelse av att arbeta med Vanguardmetoden är att den är enormt ambitiös. Den är strategisk i förhållande till ramarna för arbetet och samtidigt mycket konkret när det gäller att integrera resultaten i praktiken. Metoden är ambitiös eftersom den, till skillnad från så många andra förändringsmetoder, behandlar alla aspekter på en gång. Det är kultur- och kompetensutveckling av anställda och ledning samtidigt som vi främjar innovation av den service vi tillhandahåller, liksom hur vi organiserar och utför arbetet. Det ställer mycket höga krav på hela ledningsgruppens roll samt engagemang och innebär att ansvar och ägande inte kan delegeras till en konsult, utan måste ligga på ledningen.
Bente Monsen, Chef för Politik, Strategi og Økonomi, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune
Konsultstyrt förändringsarbete har bedrivits i svensk offentlig sektor i decennier. Vanguardmetoden skiljer sig från de flesta andra genom att huvudperspektivet kan beskrivas i termer av tillit. De yrkesutövande och deras kompetens är i fokus och kvalitetsgranskningen sker genom kollegial samverkan. Med visat förtroende för medarbetares kompetens möjliggörs för tillitstyrning mellan ledning och medarbetare.
Tillitsdelegationens Forskningsantologi ”Styra och leda med tillit - Forskning och praktik" S. 197-220.
Det fanns många exempel där vi med goda avsikter skapade regler som hade helt fel konsekvenser och kostade oss pengar. Genom att använda Vanguardmetoden sparade vi miljontals pund.
Richard Hiscocks, Direktör, Privatskada, Aviva UK
Vårt kontaktcenter har uppnått 80% mer kapacitet. Vi tog bort vår IVR, eftersom det var möjligt för våra kunder att få vad de ville ha vid första kontakten. Alla outsourcade samtal till vårt kontaktcenter i Indien togs tillbaka in-house och vi sparade fortfarande pengar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Trots att denna metod inte är "industristandard" än, tror jag verkligen att fler och fler organisationer kommer att gå i denna riktning. Jag tror inte att det finns något där ute som är jämförbart och kan lösa de problem som alla organisationer har idag.
Katharina Haase, Chief Operating Officer, Barclaycard
Detta nya tänkande har skapat en service som är lika annorlunda för mina patienter som natten är från dagen. De är väldigt glada och det är jag också.
Dr Rosie Benneyworth, Läkare och chef för Urgent Care and Cancer Commissioning, Somerset CCG
Att förstå mer om kundernas resor genom systemet ger upphov till fundamentala frågeställningar och skapar en dialog som enbart fokuserar på hur man bäst tjänar dem, samtidigt som man undersöker möjligheterna att leverera detta i praktiken. Det är verkligen en ögonöppnare och hjälper dig att förstå hur dina kunder interagerar med din organisation och orsakerna till att de uppför sig som de gör.
Marianne Aitken, Quality Systems Manager, Marlborough District Council
Vår NPS ökade till över 90%. Vi minskade driftskostnaderna med 30% och sparade över 100 miljoner pund. Vi ökade även försäljningen med 20%.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Detta går djupare än integration. Vi använder nu tid till att förstå innan vi gör professionella bedömningar, vi bygger relationer snarare än att reagera transaktionellt, vi tar ansvar istället för att hänvisa till andra och vi tar tid till att förstå vad någon behöver för att leva ett bra liv, istället för att bevilja standardlösningar.
Julie Boothroyd, Chef för äldreomsorgen, Monmouthshire County Council
Vi transformerar vårt sociala omsorgssystem tack vare Vanguardmetoden. Vi arbetar tillsammans med familjer för att förstå vad som verkligen är viktigt för dem. Vi har halverat antalet barn som behöver placeras i kommunala insatser.
Erik Gemitsen, Direktör för the Bureau for Youth Care, Amsterdam
Resultaten är otroliga. Medborgare, som tidigare ansågs vara förlorade av systemet, börjar nu leva ett bra liv. Efterfrågan på tjänster faller och möjligheten att sänka kostnaderna är svimlande.
John van de Laarschot, Kommundirektör, Stoke-on-Trent City Council
Effekten har varit att patienten får hjälp med deras faktiska problem. En försämring av patientens tillstånd undviks och systemet sparar pengar på kostnadstungt stöd i framtiden.
Vicedirektör, Strategisk Utveckling, NHS
Tiden för att reglera försäkringsfordringar minskade från i genomsnitt 84 dagar till 6 dagar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Det är smärtsamt att inse hur mycket tid som läggs på att förbättra icke-värdeskapande arbete. Vanguard öppnade mina ögon för vad som måste göras, för att min verksamhet ska ha ett existensberättigande, utifrån kundens perspektiv.
Tobias Ekberg, IT-chef, Ronneby Kommun
Vanguard fick oss till att stanna upp och tänka. De hjälpte oss att utmana konventioner och skapa en djupgående förändring av vår serviceleverans, med fokus på att skapa lösningar kring kunderna och öppna ögonen för den potentiella gränsöverskridande transformationen mellan myndigheter och andra sektorer.
Kommundirektör, Exeter City Council
NYFIKEN?KONTAKTA OSS
Skönsmomodellen
Skönsmomodellen
I Sundsvalls kommun i Sverige har Vanguardmetoden resulterat i en genomgående transformation av kommunens äldreomsorg, sjukvård och rehabilitering. Det är ett förändringsarbete som har uppnått nationell uppmärksamhet från både medier och akademiska kretsar. I Sundsvall kallar de förändringsarbetet för Skönsmomodellen, uppkallat efter det område där processen startade.
Hösten 2012 inledde Socialförvaltningen en förändring med Vanguardmetoden i hemtjänsten. Genom en väldokumenterad process sade socialförvaltningen farväl till centraliserad definiering och beslut av hjälp till de äldre genom standardinsatser, centraliserad planering av medarbetarnas tid, styrning av ekonomi efter beviljade insatser och funktionell indelning i stuprör. Förändringsprocessen gav istället medarbetarna och ledare en möjlighet att gemensamt skapa ett system, där medarbetarna som är närmast dem de hjälper, har kontrollen över vilken hjälp som skall ges, när och hur. Detta ledde till ett system där medarbetarna inom hemtjänsten organiserades i mindre team med större ansvar över både planering och utförande av den praktiska hjälpen, allt utifrån medborgarens behov.
Fortsätt läsFrån 2013 till 2016 införde kommunen det nya arbetssättet i alla kommunens 18 hemtjänstsområden.
2017 påbörjade Socialförvaltningen nästa steg i förändringen. Förståelsen över problemen med organisering utifrån funktionella specialistområden ledde till en ny design och organisation med biståndshandläggare, sjuksköterskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter och undersköterskor. Med medborgarens behov i fokus är socialförvaltningen därför nu igång med att integrera specialisfunktionerna lokalt i mindre geografiska områden, med både hjälp i hemmet och hjälp på vårdhem. Detta skapar ett system som har fullständig kontroll över utvecklingen i medborgarnas behov, som snabbt och effektivt kan reagera på positiva eller negativa förändringar i behovet.
Parallellt med processen fokuserat på hjälp i hemmet har Socialförvaltningen också påbörjat en transformation av hjälpen för funktionshindrade (LSS).
Skönsmomodellen har fått nationell uppmärksamhet och deras arbete med Vanguardmetoden har dokumenterats i två FOU-rapporter.
I den första rapporten får vi en inblick i hur stor förbättringspotentialen var om man förstod hemtjänsten som ett system ur kundens perspektiv. Den andra rapporten beskriver hur man gjorde för att framgångsrikt förbättra servicen till de äldre och kommunens budget på samma gång.
Hemtjänst – införandet av ett nytt arbetssätt med kunden i centrum
Hemtjänst - införandet av ett nytt arbetssätt med kunden i centrum
Samlade videos om Skönsmomodellen
Vanguardmetoden i hemtjänsten
Tillitsdelegationen om Sundsvalls arbete
Ledare och personal från Skönsmon berättar om Vanguardmetoden
Införandet av nytt arbetssätt i hemtjänsten
Samlade artiklar om Skönsmomodellen
Samlade länkar till nyheter och tv-inslag
Artiklar i Sunt Liv: Arbetsglädje i hemtjänst med självstyrt arbete & Med Vanguardmetoden är medarbetarna experterArtikel i Sundsvalls Tidning efter besök av Socialförsäkringsministern : Ministern hyllar hemtjänsten i Skönsmon
Artikel i Sundsvalls Tidning: Partiledare på praktik i Skönsmons hemtjänst
Sveriges Kommuner och Landstings video om Skönsmomodellen med presentation av projektledare Åsa Swan och intervjuer av medarbetare och brukare i Sundsvall:
Se video här.
Presentation av Sjuksköterskan Kristin Eriksson på Kvalitetsmässen i Göteborg (mindre god videokvalitet) :
Se video här.
Fackförbundet Kommunal: Bättre arbetsvillkor i Skönsmons hemtjänst gav tryggare äldre och Hemtjänstpersonalen i Skönsmon har gjort om och gjort helt rätt
SVT: Så vände Sundsvall på hemtjänstproblemen
Sveriges P4 (radio): Nytt arbetssätt inom hemtjänsten
Artikel i Kommunalarbetaren : Nu får Håkan tid för promenader
Mitt-nytt (video): Smartare hemtjänst gör gamla tryggare
Sundsvalls Tidning : Gamla metoder är framtidsmodellen för hemtjänsten
Sundsvalls kommuns hemsida om hemtjänstens arbete med Vanguardmetoden.
Vanguardmetoden i offentlig sektor
I över 30 år har Vanguard hjälpt offentlig sektor att realisera ett ledarskap baserat på ett systemiskt utifrån-och-in perspektiv med fokus på syftet. Perspektivskiftet innebär att ledningen fundamentalt omvärderar och ersätter invanda föreställningar omkring ledarskap, där man lämnar ett konventionellt New Public Management som tenderar att skapa servicefabriker. Resultatet är en dramatiskt effektivare service, designad utifrån medborgares behov på riktigt.
Vanguard har fördjupad och bred erfarenhet inom stora delar av offentlig sektor. I Skandinavien har vi omfattande erfarenheter från samarbete med kommunala verksamheter såsom äldreomsorg, LSS, socialtjänst, barnomsorg, näringslivsservice, myndighetsutövning samt statliga myndigheter bl.a. med ansvar för studiemedels-, sjukpennings- och skattehandläggning.
Mörbylångamodellen - exempel på Vanguardmetoden i praktiken
I Mörbylånga kommun i Sverige har Vanguardmetoden resulterat i en genomgående transformation av kommunens äldreomsorg. Det är ett förändringsarbete som har uppnått nationell uppmärksamhet från både medier, socialstyrelsen och akademiska kretsar. I Mörbylånga kallar de förändringsarbetet för Mörbylångamodellen.
Hösten 2021 inledde man en förändring med Vanguardmetoden i hemtjänsten. Genom en väl underbyggd process har kommunen kommit bort från minutstyrning med centraliserade pekpinnar omkring hjälpen till de äldre såsom standardinsatser, central planering av medarbetarnas tid, styrning av ekonomi efter beviljade insatser och funktionell indelning i stuprör. Förändringsprocessen gav istället medarbetare och ledare en möjlighet att gemensamt skapa ett system, där medarbetarna närmast medborgaren, har kontroll över hjälpen som ges, när och hur. Detta ledde till ett system där medarbetarna inom hemtjänsten organiseras i team med större ansvar över både planering och utförande av den praktiska hjälpen från start till slut, allt utifrån medborgarens behov.
Bättre hemtjänst – för både äldre, anställda och kommunens budget
Förändring behöver inte ta lång tid
Vanguard har vid ett antal kritiska tillfällen faciliterat förändringsprocessen i Mörbylånga kommun, men vår roll i våra klienters förändringsprocess handlar om att skapa självständighet. Vi fokuserar på att överföra vår kompetens i Vanguardmetoden till organisationen, vilket möjliggör att man självständigt genomför stora delar av förändringen på egen hand. Förutsättningen för en systemisk förändring är att utmana organisationens nuvarande antaganden och tänkande omkring ledarskap. Att omstöpa personligt invanda föreställningar som ledare är en svår uppgift. Man riskerar faktiskt att bekräfta och förstärka invanda mönster istället för att utmana konventionen.
Inledningsvis i förändringsprocessen faciliterar Vanguard en process för att stödja ledare i att konstruktivt utmana organisationens antaganden och tänkande. En naturlig följd av detta blir ett ledningsmässigt beslut om en förändringsprocess som har till syfte att förändra organisationen utifrån-och-in som ett system. Vanguard samarbetar med ledarna i denna process, men när organisationen har utvecklat nödvändig kompetens för att självständigt fortsätta förändringsprocessen, drar sig Vanguard tillbaka.
Min upplevelse av att arbeta med Vanguardmetoden är att den är enormt ambitiös. Den är strategisk i förhållande till ramarna för arbetet och samtidigt mycket konkret när det gäller att integrera resultaten i praktiken. Metoden är ambitiös eftersom den, till skillnad från så många andra förändringsmetoder, behandlar alla aspekter på en gång. Det är kultur- och kompetensutveckling av anställda och ledning samtidigt som vi främjar innovation av den service vi tillhandahåller, liksom hur vi organiserar och utför arbetet. Det ställer mycket höga krav på hela ledningsgruppens roll samt engagemang och innebär att ansvar och ägande inte kan delegeras till en konsult, utan måste ligga på ledningen.
Bente Monsen, Chef för Politik, Strategi og Økonomi, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune
Konsultstyrt förändringsarbete har bedrivits i svensk offentlig sektor i decennier. Vanguardmetoden skiljer sig från de flesta andra genom att huvudperspektivet kan beskrivas i termer av tillit. De yrkesutövande och deras kompetens är i fokus och kvalitetsgranskningen sker genom kollegial samverkan. Med visat förtroende för medarbetares kompetens möjliggörs för tillitstyrning mellan ledning och medarbetare.
Tillitsdelegationens Forskningsantologi ”Styra och leda med tillit - Forskning och praktik" S. 197-220.
Det fanns många exempel där vi med goda avsikter skapade regler som hade helt fel konsekvenser och kostade oss pengar. Genom att använda Vanguardmetoden sparade vi miljontals pund.
Richard Hiscocks, Direktör, Privatskada, Aviva UK
Vårt kontaktcenter har uppnått 80% mer kapacitet. Vi tog bort vår IVR, eftersom det var möjligt för våra kunder att få vad de ville ha vid första kontakten. Alla outsourcade samtal till vårt kontaktcenter i Indien togs tillbaka in-house och vi sparade fortfarande pengar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Trots att denna metod inte är "industristandard" än, tror jag verkligen att fler och fler organisationer kommer att gå i denna riktning. Jag tror inte att det finns något där ute som är jämförbart och kan lösa de problem som alla organisationer har idag.
Katharina Haase, Chief Operating Officer, Barclaycard
Detta nya tänkande har skapat en service som är lika annorlunda för mina patienter som natten är från dagen. De är väldigt glada och det är jag också.
Dr Rosie Benneyworth, Läkare och chef för Urgent Care and Cancer Commissioning, Somerset CCG
Att förstå mer om kundernas resor genom systemet ger upphov till fundamentala frågeställningar och skapar en dialog som enbart fokuserar på hur man bäst tjänar dem, samtidigt som man undersöker möjligheterna att leverera detta i praktiken. Det är verkligen en ögonöppnare och hjälper dig att förstå hur dina kunder interagerar med din organisation och orsakerna till att de uppför sig som de gör.
Marianne Aitken, Quality Systems Manager, Marlborough District Council
Vår NPS ökade till över 90%. Vi minskade driftskostnaderna med 30% och sparade över 100 miljoner pund. Vi ökade även försäljningen med 20%.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Detta går djupare än integration. Vi använder nu tid till att förstå innan vi gör professionella bedömningar, vi bygger relationer snarare än att reagera transaktionellt, vi tar ansvar istället för att hänvisa till andra och vi tar tid till att förstå vad någon behöver för att leva ett bra liv, istället för att bevilja standardlösningar.
Julie Boothroyd, Chef för äldreomsorgen, Monmouthshire County Council
Vi transformerar vårt sociala omsorgssystem tack vare Vanguardmetoden. Vi arbetar tillsammans med familjer för att förstå vad som verkligen är viktigt för dem. Vi har halverat antalet barn som behöver placeras i kommunala insatser.
Erik Gemitsen, Direktör för the Bureau for Youth Care, Amsterdam
Resultaten är otroliga. Medborgare, som tidigare ansågs vara förlorade av systemet, börjar nu leva ett bra liv. Efterfrågan på tjänster faller och möjligheten att sänka kostnaderna är svimlande.
John van de Laarschot, Kommundirektör, Stoke-on-Trent City Council
Effekten har varit att patienten får hjälp med deras faktiska problem. En försämring av patientens tillstånd undviks och systemet sparar pengar på kostnadstungt stöd i framtiden.
Vicedirektör, Strategisk Utveckling, NHS
Tiden för att reglera försäkringsfordringar minskade från i genomsnitt 84 dagar till 6 dagar.
Senior ledare, klient inom finansiell service
Det är smärtsamt att inse hur mycket tid som läggs på att förbättra icke-värdeskapande arbete. Vanguard öppnade mina ögon för vad som måste göras, för att min verksamhet ska ha ett existensberättigande, utifrån kundens perspektiv.
Tobias Ekberg, IT-chef, Ronneby Kommun
Vanguard fick oss till att stanna upp och tänka. De hjälpte oss att utmana konventioner och skapa en djupgående förändring av vår serviceleverans, med fokus på att skapa lösningar kring kunderna och öppna ögonen för den potentiella gränsöverskridande transformationen mellan myndigheter och andra sektorer.
Kommundirektör, Exeter City Council
NYFIKEN?KONTAKTA OSS
Kontakta oss
Vill du veta mer om Vanguardmetoden? Eller har du en utmaning som är svår att lösa? Du är välkommen att kontakta oss och starta en dialog.
Du når oss på:
Vanguard Sverige
Email: info@vanguard-consult.se
Telefon: +46760002069
Adress till Vanguard Skandinavien:
Vanguard Danmark I/S
Tårup Strandpark 35
5300 Kerteminde
Danmark
CVR: DK32613268
Vanguard Skandinavien består idag av fyra konsulter, som är certifierade i Systemtänkande enligt Vanguardmetoden. Erfarenheterna av att implementera systemtänkande är bred och sträcker sig från den privata försäkringsbranschen till socialförvaltning inom kommunal verksamhet.
Du är givetvis välkommen att ta direkt kontakt med en av oss här.
Patrik Öhman

Email: patrik@vanguard-consult.se
Telefon: +46 760 002 069
Patrik Öhman är konsult i Vanguard skandinavien. Han har en pol.mag. från Lunds universitet med inriktning på organisation och ledarskap. Patrik har arbetat med Vanguardmetoden sedan 2007. Han var tidigare utvecklingsledare för Bromölla kommuns pionjärarbete med Vanguardmetoden i Sverige. 2012 började han som konsult i Vanguard och hjälper serviceorganisationer att ställa om till systemtänkande enligt Vanguardmetoden i Skandinavien.
Kristian Astrup Nielsen

Email: kristian@vanguard-consult.dk
Telefon: +45 5164 0357
Kristian Astrup Nielsen är VD och partner i Vanguard Danmark och Sverige. Med en bakgrund som M.Sc. från Handelshögskolan i Århus har Kristian arbetat med Vanguardmetoden sedan 2004.
Kristian har lång erfarenhet av användningen av Vanguardmetoden, allt från finansiella tjänster och elbolag på privatmarknaden till sociala tjänster, tjänster och ekonomi i offentliga tjänster. Han har arbetat som en brittisk konsult i 6 år innan han ansvarar för införandet av Vanguardmetoden i Skandinavien.
Jonas Astrup Beck

Email: jonas@vanguard-consult.dk
Telefon: +45 3144 4997
Jonas Astrup Beck är partner i Vanguard skandinavien. Han har en cand. merc. i Strategi och Ledarskap med inriktning mot systemtänkande i service och administration samt hur man förhåller sig till att använda en produktionsfilosofi i en servicekontext. Jonas har arbetat med Vanguardmetoden sedan 2006. Han anslöt sig till Vanguard 2008 och har sedan dess hjälpt serviceorganisationer att implementera systemtänkande enligt Vanguardmetoden i såväl Danmark, England, Skottland och Sverige.
Thomas Korsgård Madsen

Email: thomas@vanguard-consult.dk
Telefon: +45 5139 0140
Thomas Korsgård Madsen är konsult i Vanguard Skandinavien. Han har en Cand. Merc. IMM med inriktning på innovationsspridning samt en BA i Filosofi og økonomi – båda två från CBS. Thomas har arbetat med Vanguardmetoden sedan 2011 i Topdanmark. Han arbetade tidigare med implementering av Lean för service i 4 år, innan han upptäckte Vanguardmetoden. Han har hjälpt ett av Danmarks största försäkringsbolag, Topdanmark, med att ställa om till Vangaurdmetoden. Thomas anslöt till Vanguard Skandinavien 2014.
Better Digital from Better Method at Lloyds Banking Group
Better Digital from Better Method
Lloyds Bank embarked on a digital transformation but found the Big-Consultant-led methodology drove high levels of failure demand in to its service centres. In this video you will see how the Vanguard Method rescued Lloyds from what was becoming a disaster.